Rajalta
jonkun matkaa valtatietä M10
Pietariin päin löytyy iso ja uudehko Nesteen huoltoasema, jossa
aion suorittaa auton tankkauksen. Edellinen täydennys on suoritettu
Ristiinan Teboililla, jossa janoinen peltilehmä sai sisuksiinsa 98E5
polttoainetta 20 eurolla. Ajotietokone näyttää, että 20 km voi
vielä ajella ennen menoveden loppumista. Sitten moottori yskäisee
ensimmäisen kerran. Kesken ajon pitkällä suoralla jolta Nesteelle
käännytään. Otan vaihteen pois silmästä ja siirryn kääntyvien
kaistalle vapaalla rullaten. Polkaisen kokeeksi kaasua vielä ennen
kääntymistä. Toimii. Laitan kakkosen silmään ja käännän
huoltamon sisäänajoväylälle.
Painan
kaasua ja kone alkaa yskimään toden teolla. Muutamia kymmeniä
metrejä myöhemmin rakkine sammuu. Totean matkaseurani kanssa, että
olipa täydellisesti optimoitu bensan määrä jäljellä ollutta
ajomatkaa varten. Ryhdymme työntämään autoa jäljellä olevia
noin sataa metriä tankille. Ennen tankkia koitan vielä käynnistää
autoa epäuskoisena. Yleensä bensamittarit kuitenkin näyttävät
”varman päälle” ja vielä 20 km piti kyetä etenemään niillä
löpöillä. Eräälläkin autolla kykenin mm. kerran ajamaan vielä
satakunta kilometriä polttoaineen loppumisesta ilmoittavan
merkkivalon sytyttyä palamaan.
Kone
käynnistyy ja pysyy kaasupoljin pohjaan painettuna pahasti yskien
puolisen minuuttia käynnissä, kunnes sammuu. Diagnosoin
perstuntumalta, että vaikka auton tankissa on ollut viimeisen
kuukauden sisällä ensin pullollinen masinolia ja jonkin ajan
kuluttua tästä polttoainejärjestelmän puhdistumista lupaava
valmiste, lienee bensatankin pohjilla kuitenkin vettä. Ostan litran
jäänestoaineen ja suppilon, jonka kautta valutan pullon sisällön
tankkauksen yhteydessä bensan sekaan. Tankki täyteen, auto
käyntiin. Problem solved ja nelivedon matka jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti