tiistai 12. helmikuuta 2013

Pää pyörällä liikenneympyröissä


  Liikenneympyrät aiheuttavat monesti päänvaivaa. Useimmiten niitä tulee vastaan lähinnä suurempien kaupunkien tärkeimpien väylien solmukohdissa tai valtateiden liittymäkohdissa pienempien kaupunkien ulkopuolella. Liikenneympyröistä oikeaoppisesti läpipääsystä tekee hankalaa käänteisen ajojärjestyksen lisäksi usein niiden sekavuus. Päin vastoin kuin Suomessa, täällä liikenneympyrässä ajavat ovat väistämisvelvollisia eli päästävät liikenneympyröihin ajavat autot ensin. Samoin liikenneympyrässä ajavien täytyy pitää vilkkua päällä vasemmalle eli kiertosuuntaan koko ympyrässä ajon ajan, ja lopulta vilkuttaa oikealle ympyrästä poistuttaessa.

Joskus ympyrät on sentään tehty mahtipontisiksi. Kyllähän siihen keskelle voi tietysti laittaa vaikka MIGin.
  Lisää haasteellisuutta kuvioon tuo se, että ympyrät ovat yleensä vähintään kaksi- mutta vielä useammin kolmi- tai nelikaistaisia. Jos liikennettä on enemmän, haasteen tarjoaa jo se, miten päästä sisemmiltä kaistoilta pois ja lopulta ulos ympyrästä. Monesti ympyröistä ei tule ja lähde katuja vain neljään, vaan useampaan eri suuntaan. Näistä kaduista osa on yksisuuntaisia, jolloin niistä ei välttämättä tule autoja ympyrään tai niille ei voi kääntyä ympyrästä. Kääntyvien kaistoja ovat yleensä kaksi ulommaista, joten mielenkiintoista tilanteita tulee aina kun joku kiertää ulointa kaistaa pitkin ympyrää eteenpäin ja sisemmältä kaistalta toinen autoilija haluaa kääntyä pois ympyrästä. Tietenkään ympyräviritykset eivät ole myöskään symmetrisiä, vaan sama ympyrä saattaa olla joltain kohtaa esim. nelikaistainen ja vastakkaiselta puolelta kaksikaistainen. Yritä siinä nyt sitten arpoa, millä kaistalla pitäisi milloinkin ajaa että kykenee ajelemaan haluamalleen kadulle ilman crash test dummyksi joutumista.

  Ympyröistä ei aina tiedä, mistä ne alkavat tai mihin ne päättyvät. Kaistaviivoja ei talvella näy lumen alta lainkaan. Ympyröiden keskelle ja/tai reunoille on parkkeerattu autoja, eikä myöskään ympyrän keskelle ole ihan aina viitsitty laittaa mitään patsasta tai edes katukiveystä, kukkaistutuksia tai vastaavia. Lisämausteena tämän kaiken päälle löytyy joukosta aina niitä, jotka ajavat ympyröissä ihan miten sattuu. Monesti he ovat kiireisiä yksilöitä, jotka ovat päättäneet, että liikennesäännöt eivät heitä ja heidän katumaastureitaan koske. Oman käden etuajo-oikeuden saavuttaa empiirisen tutkimusaineiston perusteella yhdistämällä ison ja tehokkaan auton, uskomattoman röyhkeän ja piittaamattoman asenteen sekä liiallisen tilannenopeuden hyviin suhteisiin paikallisen miliisiin kanssa.

  Havainnollistavana esimerkkinä voisin heittää muutaman linkin Google mapsin venäläisversioon eli Yandex mapsiin. Kyseiset kolme liikenneympyrää jotka linkkien takaa löytyvät, ovat matkan varrella yliopistolle. Jos siis painelee omalla autolla koululle, joutuu joka jumalan kerta ajamaan edestakaisin läpi kaikista näistä kolmesta ympyrästä. Street view -näkymä tarjoaa realistisimman kuvan meiningistä: näkymään pääsee painamalla kartan oikean yläkulman kolmesta napista keskimmäistä (sitä jossa lukee ”Панорамы”) ja sitten klikkaamalla kartasta kohtaa, josta näkymän haluaa. Nuolilla voi pyöriskellä sitten ympäri samaan tapaan kuin länsiversion street viewissä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti